עשור לגוגל
רק לפני 10 שנים, ישבו להם שני סטודנטים שבדיוק סיימו את שנותיהם באוניברסיטה ואכלו ארוחת בוקר ב"ברגר קינג" בעודם חוגגים, עדיין בצורה חסכנית, את התוכנית הגדולה שלהם. תוכנית בעלת טכניקה חדשה למיפוי האינטרנט בצורה מהירה, אותה יהפכו במהרה לעסק וירוויחו את מאות הדולרים הראשונים שלהם.
וכבר באותו הבוקר תוך כדי הארוחה נקבע השם החדש של החברה – "גוגל".
כיום, אם שני ה"נערים" הללו, לרי פייג' וסרג'י ברין, רוצים לאכול ארוחת בוקר, סביר להניח שהם כבר יכולים פשוט לקנות את "ברגר קינג" כולה. הסטארט-אפ שלהם הפך לאחד העסקים העשירים בעולם, שאין אדם שלא מכיר אותו. יותר משלושה רבעים מהחיפושים הנערכים כיום בבריטניה נערכים דרך גוגל, כ-100 מיליון בקשות לחיפוש ביום אחד. המילה "גוגל" היא כבר לא רק שם של אתר. כיום כבר משתמשים בשם זה כפועל וכדרך להיפתח לעולם אין סופי של אינפורמציה.
" שני האנשים הללו תמיד התרכזו בלקבל החלטות על דברים מכריעים" כך אמר קרייג סילברסטיין, חברם הקרוב של פייג' וברין שהיה הראשון להצטרף אליהם. " זה מאוד אפשרי שאם מישהו היה מעוניין בטכנולוגיה שלנו, היינו פשוט מוכרים את זה… מי יודע אולי אפילו היום". קרייג מוסיף ואומר, שחברות גדולות רבות פשוט מפחדות לקחת את הסיכונים ולכן פוגעים פעמים רבות בהתפתחות החברה. קרייג מוסיף דוגמא כשאומר : "יזמי ההשקעות תמיד ניסו להפחיד אותנו כשאמרו שרוב הסטארט אפים החדשים נכשלים" אך כתגובה צינית הייתה תשובתם:" כן אבל בטח רוב הנכשלות הן מסעדות".
ממשפטים כאלה, נוכל רק לשים את הדגש על שלושת אוהבי הסיכונים שמנהלים כיום את גוגל.
כמו שכולנו יודעים, "גוגל" שרד. הסיכונים שהחליטו השניים לקחת היו משמעותיים אך באותה מידה גם הראו את הפירות. "גוגל" התפתחה בדיוק על פי הציפיות, בכך שהפכה להיות כיום למנוע החיפוש הדומיננטי ביותר באינטרנט המשלב את היציבות וגם מחשבים המכילים שדות רשת אין סופיים להתמודדות עם מספר האתרים העולה, בדיוק על פי התוכניות.
אבל מה שבסופו של דבר הביא את המיליונים היה הפרסום. ב"גוגל" הם תמיד ידעו לתפוס את אותם אנשים שהיו מעוניינים בפרסום אצלם, וגם אם פיקפקו אותם אנשים בהחלטה לפרסם ב"גוגל", תמיד ידעו בחברה להביא את הפרסומת הנכונה עם המילים הנכונות ובכך להשאיר את לקוחותיהם עימם. כך שלדוגמא אפילו אליס בואוו, מעצבת גינות לצורך העניין, תשלם ל"גוגל" בעבור הפירסום, מה שיגרום לאתר שלה להופיע בפני כל אחד שמקליד "עיצוב גינות", וגר ברדיוס של 80 קילומטרים מביתה.
אליס אומרת: " לא ידעתי שום דבר על מחשבים או על הקשור אליהם", היא מסבירה, " עשיתי קורס בן שלושה חודשים למנהל עסקים, אבל סופו של דבר הוא לימד אותי רק איך לחשב את המיסים של החברה שלי. אבל עם "גוגל" זה פשוט קלי קלות, אתה פשוט מקליד את השם או אפילו שם כלשהו שקרוב למה שאני מחפשת, ואז בתוך שניות מעטות אני יכולה לראות את התוצאות של מה שאני מחפשת ואפילו לקבל את דירוג האתרים המומלצים לבקשתי."
"גוגל" הוכיח שהוא לא עוד אחד ממנועי החיפוש, ואפשר אפילו לומר, ממשרדי הפרסום שרק מבטיחים לקדם את העסק שלך ולא באמת עושים עם זה משהו. כולכם וודאי שמעתם סיפור כזה או אחר על אתרים שהבטיחו לקדם את פרסום העסק באתר, הבטיחו להעלות את האתר שלכם לעמוד הראשון במנוע חיפוש אך לא באמת קיימו את הבטחתם.
היכולת של "גוגל" לשלב את היציבות שלו, יחד עם מיפוי תוצאות החיפוש בדרך שבה המחפש רוצה לראות אותה, היא מה שמביאה ל"גוגל" לא רק את הרווחים, אלה גם את העוצמה ואת אמינות הגולשים.
דבר נוסף שמקדם ל"גוגל" את הגדולה הוא גם הדרך בה הם עובדים איי שם בקליפורניה הרחוקה. עובדים העובדים בחברה זוכים על פי דבריהם, לסביבה תרבותית יוצאת דופן ותנאי עבודה המעניקים להם את העונג לבוא בכל יום לעבודה. כולנו הרי יודעים שנצליח יותר בעבודה אותה אנו נהנים לעשות, מסתבר שאיי שם, מנהלי "גוגל" גם יודעים כיצד לפתח את החברה מבחינה חברתית ובכך לגרום לעובדיהם להגיע גם לתוצאות טובות יותר.
"אנחנו עובדים בסביבה שאנשים מרגישים בה חופשי לפתח את התחביבים שלהם" אומר מריו, " אם אתה לא רוצה לשבת ולעבוד על הכיסא, תוכל תמיד לקחת את המחשב הנייד שלך ולהמשיך את העבודה גם בחדר המלא כורסאות ופופים"/
אך זוהי כמובן לא הדרך היחידה שבה "גוגל" שונה משאר המתחרים. זה מתחיל אפילו מהדברים הקטנים יותר כמו השם Google, שכמובן קל מאוד להגייה ואפילו מהנה ושוב עד לרמת התוכן העצומה שהוא מציע בחיפוש אחד פשוט הנותן אלפים של תוצאות.
כיום, 10 שנים אחרי היווצרותו של מנוע החיפוש המצליח בעולם, חשוב לציין ש"גוגל" לא מסתכם רק בחיפוש המידע הטקסטואלי. כיום משיגה לנו "גוגל" את האינפורמציה בכל דרך אפשרית מטקסט רשום, דרך תמונות ואפילו עד לקטעי וידאו שלמים על ידי "יו טיוב" שהפך גם הוא לחלק בלתי נפרד מההצלחה של "גוגל". "התחלנו בעמודי טקסט על האתר, בגלל שפשוט יש המון מידע הכתוב והנדרש על ידי קהל בעמודי הטקסט, זה מאוד שימושי וזה מאוד קל להגיע אליו," אומר סילברסטיין, אבל תמיד היה לנו את החיזיון העתידי שנוכל לספק סוגים נוספים של מידע – מידע אישי, כמו למשל האhמייל. מידע שאנחנו חייבים לתרגם לתוך קובץ אלקטרוני, כמו כל הדברים שנמצאים במח של כל אחד מאיתנו, ידע שנוכל פשוט להכניס לתוך המחשב ולהגיע אליו מתי שרק נרצה. אלו תמיד היו חלק מהשאיפות שלנו וחלק מהאסטרטגיה שפשוט היינו חייבים לחכות עד שנהפוך להיות חברה גדולה יותר.
לא ניתן להתעלם מהעובדה שהדרך ליישום המידע גבלה בסיכונים רבים. רבים מתוכם היו ההתמודדויות עם זכויות יוצרים. כיום "יו-טיוב" מכיל כמות אין סופית של קטעי וידאו הלקוחים ממקומות שונים ומכילים זכויות של יוצרים רבים שעלולים לסרב בפרסומם. משקיעים רבים פחדו שהעלאת מידע מסוג זה עלול לפגוע בהכנסותיה של החברה.
"זה נראה לנו מאוד מקובל, שחברה שגדלה כל כך מהר, תורשה להתפתח בגאוותנות מסויימת, " אומר רנדול סטרוס, אחד מכותבי "גוגל". "החברה בנתה סוג של אמינות בעולם, שלא משנה מה שהחברה תעשה העולם בעצם יקבל ויברך על זה".
בעיית הגאוותנות המסוימת הזו שקיימת ב"גוגל", אינה מיוחדת רק לה. אך עם זאת נוכל להסכים שזוהי ללא ספק גאוותנות מוצדקת ומקובלת לחברה שתרמה כה רבות להתפתחות הטכנולוגית ולעולם המחשבים.
"גוגל" שהגיעה כה רחוק בתוך זמן כל כך קצר לא עוצרת כאן. כיום עובדת החברה על פיתוחים נוספים וניסיונות להכניס את שירותי החיפוש אפילו עמוק יותר לתוך חיי היומיום שלנו, אף על פי שאני חושב שכבר הסכמנו ש"גוגל" לוקח חלק משמעותי בחיי ביומיום שלנו. ב"גוגל" אומרים: לא משנה כמה ההתפתחות הטכנולוגית בעולם המחשבים תהיה גדולה, תמיד יהיה צורך גדול בשירותי חיפוש מסוימים" ובזה כמובן לא נוכל להתווכח איתם.
נסכם בכך ש"גוגל" אכן תמשיך לארגן את עולם המידע הגדול בעולם, האינטרנט, ולענות על המטרה שהציבו לעצמם ועד עכשיו הם ללא ספק מצליחים – לתת לנו בדיוק את מה שאנחנו רוצים.