הענן המקומי שלנו מתאים לשוק המקומי בישראל
אתם לא יכולים להחליף את השירות המסורתי שקיבלתם עד כה מחברה, שחיה כאן ומבינה את תפקידיה כשותף אסטרגי לנושאי טכנולוגיות המידע, במספר טלפון אליו תתקשרו בעת צרה כדי לקבל תשובה לא מחייבת באנגלית, במבטא הודי או ברזילאי.
הענן הוא ללא ספק ההתפתחות המסעירה ביותר בתחום מערכות המידע, מאז שהארגונים למדו איך להשתמש באינטרנט לקידום עסקיהם. הרעיון, ששירותי IT יהפכו למשאב סטנדרטי, המסופק לנזקקים לו, מוכן לשימוש לפי דרישה (On Demand) ונצרך כמו חשמל או מים, ללא צורך בתשתיות עצמיות מעבר לרשת מקומית וציוד נקודות הקצה (Utility Computing)- מהלך קסמים על כל מנהל עסקים שחולם להשתחרר מ“הדיקטטורה של ה-IT“. כי לא מדובר רק בצמצום ההשקעות ההוניות, שבחלקן לפחות מתקזזות מול עלויות שוטפות מוגדלות. הענן, כך מספרים לנו, מאפשר לממש תוכניות עסקיות בזריזות חסרת תקדים, לפשט את ניהול ה-IT כנכס תחרותי להשגת הלימה טובה יותר של ההוצאות ליעדים העסקיים, לאפשר לעסקים קטנים-בינוניים (SMB) ליהנות משירותי IT שבעבר היו זמינים רק לגדולים ביותר (Enterprise) ולשכוח את כאב הראש הכרוני של מחזורי ההתחדשות: רכש-הטמעה-זיהוי פערים-תיקונים ושדרוגים-הטמעה ולימוד מחדש-מחיקת השקעה קודמת-בחינת אפשרויות מעודכנות-ושוב,רכש… וחוזר חלילה. במודל הענן, כל אלה הן בעיות של אחרים ואתם יכולים להקדיש את כל מעייניכם לניהול העסק שלכם ולהשגת מטרותיו הכלכליות.
רק עננה אחת מעיבה על החזון המרהיב: המעבר לנירוונה אינו בדרך כלל מסע תענוגות על מים שוקטים.
כמה זה עולה לכם?
”אנשים שוכחים שכגודל השינוי הטכנולוגי, כך עומק החשיפה לסיכונים עסקיים“- אומר גיא הוכמן, מנכ“ל Genie, חברה למיקור חוץ של שירותי IT לעסקים ומפעילה של ”ענן פרטי“ המוקדש בלבדית ללקוחותיה. ”כאשר מדברים בתעשיית ה-IT על ניהול סיכונים, נוטים לחשוב על חדירות זדוניות של האקרים, אסונות טבע ופעולות חבלה של גורמים פנים-ארגוניים. שוכחים שאת הנזקים הגדולים ביותר גורמים אנשים בתוך הארגון או בשירותו, שכוונתם טובה ורק כישוריהם לא עומדים במבחן. היועצים למיניהם מרבים לדבר על המחיר הגבוה של שעת השבתה כתוצאה מחדירת וירוס או קריסת דיסק. הם לא אוהבים לדבר על מחיר ההתמודדות עם מערכת מקרטעת כתוצאה מטעויות שנעשו במהלך הגירה "פשוטה" לענן; והדגש הוא על המילה "פשוטה". כי מה שנראה כאתגר טכני פשוט, יכול להיות מורכב להפליא בראייה עסקית. לדוגמא, כל מנהל יכול למיין את שירותי ה-IT שהוא נזקק להם לשתי קטגוריות: מערכות ליבה, שבשום פנים ואופן לא ייצאו מה-Datacenter הארגוני שלהן ומערכות ”מעטפת“ שניתן לחשוב על החלפתן בשירות ענן. רק מעטים יכולים לנתח ולכמת בדיוק את הסיכון, שמערכות הליבה לא יתפקדו ביעילות, אם יישום זה או אחר יגיב לאט יותר כתוצאה מההשהיה האינטרנטית של תקשורת עם הענן. כמה זה יעלה לכם? מניסיוני, בהרבה מקרים הרבה יותר ממה שחסכתם ותחסכו בעתיד הנראה לעין".
כידוע, הראשונים לאמץ את מודל שירותי הענן, היו מפתחי תוכנה ואינטגרטורים, שנזקקו לפלטפורמה זמנית לצורך הרצה ובדיקות איכות של פתרונות חדשניים לפני עלייתם לאוויר, בסביבה העסקית "האמיתית". אנשים אלה אינם רק משתמשים מתוחכמים ביותר, היודעים למצוא את דרכם סביב בעיות בלתי פתירות לבני תמותה, אלא גם עובדים בסביבה סטרילית, ללא חשיפה מביכה לשוק ועם קבועי זמן ארוכים הרבה יותר מאלה שמאפיינים מערכת בייצור. התוצאה היא, שהתפשטה הדעה הבלתי מבוססת שהענן פשוט מחכה לכם ושטיפש מי שחושב פעמיים לפני הקפיצה למים. "אני לא מרגיש נוח בתור הורס מסיבות", אומר הוכמן, "אבל חשוב לי להסביר לקהל העסקי, שיש מקום להתקדם בזהירות בשלבים המתוכננים, כך שאפשר לחזור למצב קודם במקרה של בעיה בלתי צפויה, ובמיוחד כשיש צורך בליווי של מומחים בעלי הבנה עסקית – ולא רק בטכנולוגיסטים זריזי מקלדת. האחרונים אולי יודעים הכל על ההתאמות שצריך לעשות לקוד המחשב, אבל ספק אם הם מבינים הרבה בניהול שינויים בארגונים או על גידור סיכונים. כמו רוב הצעירים, הם בטוחים שלהם "זה לא יקרה", ואם יקרה – לא נורא. הם אומרים: 'נוכל לפתור כל בעיה במידה שתצוץ…' ולך תסביר להם שעיקרון היסוד בניהול סיכונים הוא להימנע מסיטואציות בהן בעיות עלולות להפתיע אותך".
בית הספר לאומנויות הענן
פיתרון בית הספר לדיסוננס הקוגניטיבי הזה עבור ארגונים גדולים – הוא ענן פרטי. הרעיון הוא לאמץ את תצורת הענן על כל היתרונות התפעוליים שלה – אבל ליישם אותה בתוך ה-Data center הפרטי, באתר הארגון, תוך הזדקקות מינימלית לשירותים חיצוניים ולתקשורת באינטרנט. זה אינו פתרון אטרקטיבי למגזר ה-SMB, משום שבמחשוב ענן, הגודל קובע את הכדאיות. הסיבה למדוע ספקי שירותי ענן מסוגלים לתמחר את השירות נמוך מהעלויות של שירות עצמי ועדיין להרוויח היא, שהם נהנים מהיתרונות לגודל.
"הענן הוא, בשורה התחתונה, פלטפורמה אידיאלית לאספקת שירות מיקור חוץ", אומר הוכמן. "מבחינה טכנית, כמובן שיש הבדלים משמעותיים בין שירות שמסופק מקומית משרתים הנמצאים "בקצה המסדרון" לבין שירות דומה המגיע דרך הרשת העולמית, מ-Data center שמעולם לא ראיתם וספק אם אתם יודעים היכן הוא ממוקם. אבל מבחינה עסקית, כלומר מזווית מארג היחסים בין הלקוח לספק השירות, זה Outsourcing לכל דבר ועניין, ולא משנה אם השירות הוא פלטפורמה בלבד או SaaS, ובמיוחד, כפי שלמדתם להעדיף ספק מיקור חוץ קלאסי על פי הבנתו את הצרכים העסקיים שלכם, הזמינות והתגובתיות שלו 365×24, המחוייבות שלו לשותפות אמת ויכולתו לדון איתכם בנושאים מורכבים בגובה העיניים – כך גם לגבי ספק שירותי ענן. אתם לא יכולים להחליף את השירות המסורתי שקיבלתם עד כה מחברה, שחיה כאן ומבינה את תפקידה כשותף אסטרטגי לנושאי טכנולוגיות המידע, במספר טלפון אליו תתקשרו בעת צרה, כדי לקבל תשובה לא מחייבת באנגלית, במבטא הודי או ברזילאי".
תשתיות של ענן עולמי
”הענן שלנו נולד מתוך היענות לצרכים של לקוחות מיקור חוץ, אותם אנו משרתים כבר שנים לא מעטות במגוון צורות התקשרות", אומר הוכמן. "כמו כולם, הם שמעו על הענן. כמו כולם, אין להנהלות העסקיות מושג ברור במה זה כרוך. אבל הם למדו לסמוך על שיקול הדעת של מומחי Genie, שלעולם לא יבלבלו בין אינטרס הלקוח לשאיפות אישיות. אם הלקוח אינו בשל למעבר לענן, אם חישוב עלויות בעלות כוללות (TCO) אינו מצדיק הגירה, אם אופי העסק מעלה סימני שאלה אודות יכולתו לעכל שינויים בלי חבלי לידה, אם התהליכים שדורשים שדרוג אינם אופטימליים במודל הענן, אנו לא נמליץ על הגירה רק משום שכך נצטייר כמעודכנים ומתוחכמים יותר. ואם כן יש מקום לשינויים, אנו נעדיף לבצע אותם במתחם המוגן של הענן הפרטי של Genie".
"השקענו מעל 7 מיליון ש“ח בהקמת תשתית ענן חסונה, מחולקת בין שני צמתים בישראל, הנגישים דרך שתי רשתות ארציות בלתי תלויות, להשגת שרידות והמשכיות עסקית בכל תנאי. עכשיו אנו בונים את האתר השלישי בחו“ל, ביוון, כדי לעמוד גם בסטנדרטים העולמיים המחמירים ביותר. אלה אתרים תת-קרקעיים השמורים 24×7, מוגנים מול כל פגעי הטבע וחסינים לחבלות מעשה אדם. בנוסף להגנה פיזית, הם מנוטרים בהתמדה, מבודדים מפגעי הרשת ע“י חומת-אש ותוכנות למניעת חדירות וחיסול מפגעים. בקיצור, מדובר בכל מה שנדרש על פי התקן העולמי לאבטחה בדרגת Tier 4, ועבור הענן המיוחד הזה פיתחנו ערכה שלמה של מוצרים ייעודיים לשירותים ייחודיים ש-Genie מספקת לציבור לקוחות SMB – המונה מאות לקוחות".
גם לכם מגיע IT של גדולים
האטרקציה הגדולה ביותר של הענן עבור מגזר ה-SMB היא התקווה, שעל הפלטפורמה הזאת יוכל גם עסק קטן-בינוני ליהנות מיישומים מורכבים הדורשים תשתיות מתוחכמות. אלא שלא תמיד כדאי לעבור מהמערכות המסורתיות, המוטמעות כבר בארגון ומספקות את הפתרון שפותח כאן – או כזה שכבר עבר לוקליזציה והוכיח את עצמו בשוק הישראלי – מהשרתים הפרטיים למערכות SaaS חדשות, שבדרך כלל מותאמות לתנאים הקיימים בשוק שונה, אמריקאי או אירופי. התוכנות שפיתחה Genie, נועדו לאפשר הגירה לענן בלי שיבוש העבודה השוטפת בצד הלקוח, בלי לימוד מחדש של תהליכים ומסכים ובלי צורך "לתפור" מחדש את היישומים זה לזה, תוך שימור הקסטומיזציה שנעשתה בהטמעה המקורית ושינויי תצורה שנעשו במהלך שדרוג גרסאות בעבר.
"הבסיס לענן הפרטי הוא מערך תוכנות היוצרות עבור כל לקוח פלטפורמה וירטואלית לאחסון, הרצת יישומים ותקשורת שמופרדת לחלוטין מכל לקוח אחר, אך מהווה המשך טבעי של ה-Data center הארגוני", אומר הוכמן. "כדי לאפשר מעבר בטוח לענן, בתהליך מדורג ונשלט, תוך כדי לימוד ופתרון בעיות נקודתיות לפני שהן מתפתחות למשהו הרסני, צריך לעבור דרך מצב ביניים "היברידי". חלק מהמערכות ממשיך לעבוד בחדר השרתים, בעוד חלק אחר כבר חי ובועט בענן. האתגר הוא לעבור את השלב הזה בצורה "שקופה" למשתמשים, שממשיכים להרגיש "בלי", בעוד המערכת נהנית מכל היתרונות של "עם".
את היכולת הזאת מספקת פלטפורמת GShare הייחודית של Genie; על הפלטפורמה הזאת מתנהלים כל קובצי הארגון במערכת אחסון אחודה, מאובטחת ומגובה באדיקות ונגישה לבעלי הרשאות בלבד, בלי תלות במיקום הפיזי של הקבצים. מערכת הקבצים מנוהלת כראוי לנכס העסקי היקר ביותר לכם ומוגנת באמצעות מנגנון ניהול הרשאות, אותנטיקציה של משתמשים, מעקב התנהגות חשודה, הצפנה חזקה וגיבוי רציף, ובכך מאפשרת הרצת יישומים עסקיים מורכבים ללא פגיעה בביצועים ובזמני תגובה. היא גם תומכת בניידות עובדים, הודות לממשקי משתמש מותאמים ל-Tablet ולטלפונים חכמים, בסביבת אנדרואיד או iOS, עם פונקציונליות מלאה שאינה פחותה מזו שתקבל על מסך PC".
תמיכה בכל הפלטפורמות הניידות
האספקט התקשורתי של פלטפורמת GShare מביא גם הוא לשוק הישראלי חידושים שאינם אפשריים בשירותי ענן פשוטים. לדוגמא, בעבר, משתמשים ניידים הנתמכים באמצעות תקשורת סלולרית, נאלצו להסתפק ברוחב פס נמוך יחסית לחיבורים קוויים או לסבול פונקציונליות מוגבלת של הממשק. בהגירה פשוטה לענן, אין אופטימיזציה לפי סוג החיבור, והתוצאה יכולה להיות זמני תגובה ארוכים ומסכים שעולים באיטיות מעצבנת. "המפתחים של GShare הטמיעו בפתרון התקשורת טכנולוגיה שנקראת Chunking – קיצוץ לחתיכות קטנות, וכאשר יש צורך ברענון מסך אחרי שינוי נקודתי, רק הקטע הקטן שמכיל שינויים משודר מהשרת למשתמש, בדומה לשיטה בה יוצרים גיבוי של "דלתאות" ונמנעים מהעתקת הקובץ כולו" – מציין הוכמן.
אך לא רק תשתיות ופלטפורמות מצאו את מקומן בענן של Genie. "אנו מציעים ללקוחות GShare מבחר יישומים עסקיים המותאמים לסביבת העסקים הישראלית, ובמיוחד, מענה לדרישות המיוחדות של עסקים קטנים-בינוניים. בין השאר, אפשר למצוא בסל היישומים שזמינים בענן שלנו כ-SaaS – פתרונות הנהלת חשבונות, סליקת כרטיסי אשראי, לוגיסטיקה, ניהול קשרי לקוחות, אירוח פורטלים ועוד. כל היישומים האלה עובדים בטבעיות בסביבת GShare, ללא צורך באינטגרציה מחדש, גם אם חלק מתהליך העבודה רץ בפועל בענן, בעוד חלקים אחרים עדיין מתארחים על השרתים המסורתיים.
מבחינת המשתמש לשאלה: ’איזה יישום רץ על איזו פלטפורמה‘, אין משמעות. הכל שקוף. אבל למנהל העסק יש כאן בשורה בהחלט לא שקופה: אנו מראים את הדרך לממש את הפוטנציאל העסקי של הענן בביטחון מוחלט, ללא כל הפרעה לשטף העבודה, ללא הסתכנות בשיבושים בלתי צפויים, ללא מחיקת ההשקעות בתוכנות הקיימות וללא החשש שבעקבות סגירת ה-Data center הארגוני לא תהיה דרך חזרה", מסביר הוכמן ומסיים בהבטחה: "חברת Genie מכוונת בדרך כלל למגזר ה-SMB, אך כשמדובר בענן אולי לא צריך להיות כל-כך ספציפי. המגמה הנוכחית, של העברת האחריות על יישומי Line of Business למחלקות העסקיות הרלוונטיות, בעצם מציבה בפני מנהלי המחלקות אתגרים דומים לאלה של SMB, ולהם אנו אומרים: בואו, גם אתם תרגישו בטוחים יותר בענן של Genie".
מתוך IT מגזין,
ירחון המחשוב העסקי של ישראל.