חטאים ברשת: חלונות פופ-אפ
אחד הדברים המרגיזים ביותר בהם גולש עשוי להתקל בעת שהוא גולש ברשת האינטרנט הוא חלונות הפופ-אפ. ישנם מספר סוגי של חלונות פופ-אפ וכולם, ללא יוצא מן הכלל, מציקים, מפריעים, וגורמים הרבה יותר נזק מאשר תועלת, גם לגולשים וגם לבעלי האתר. למרות שחלונות הפופ-אפ אינם נמנים על החטאים החמורים והמזיקים ביותר הקיימים ברשת האינטרנט, הם ללא צל של ספק מהמרגיזים ביותר בהם אנחנו נתקלים במלך הגלישה שלנו
התופעה מוכרת לכל גולש – חלונות חדשים של דפדפן האינטרנט, ש"קופצים" לפתע על המסך, מבלי שאף אחד ביקש אותם.
כאשר אנחנו גולשים ברשת, אנחנו מפלסים את דרכינו בסבך של פיסות מידע, אתרים וקישורים העשויים להיות מבלבלים ביותר. אנחנו רוצים להגיע בקלות ממקום למקום, אנחנו בעיקר רוצים להגיע לאיפה שביקשנו להגיע, ורק לשם. כמות האתרים באינטרנט עצומה, האתרים מתחרים ביניהם על תשומת הלב של הגולשים ועל הכסף שלהם. כאשר נכנסנו סוף סוף לאתר מסויים, על האתר להיות פשוט, ברור ומעניין בכדי שנשתכנע להיכנס עמוק יותר אל תוכו ולחזור אליו בעתיד. אין דרך טובה יותר מאשר חלונות פופ-אפ כדי לשכנע גולשים לעשות את ההיפך.
חלונות הפופ-אפ נועדו לפרסם אתרים או מוצרים לרכישה. הרעיון פשוט – אם הגולש כבר הגיע לאתר שלי, למה לא
להקפיץ לו איזו פרסומת קטנה, לתת קצת חשיפה למוצרים שאני מנסה למכור. בואו נודה על האמת – אף אחד לא
אוהב את החלונות האלה ואף אחד לא קורא מה שמופיע בהם. רובנו סוגרים את החלון עוד בטרם עלה תוכנו, חלקנו
הקטן לא סוגרים את החלון אלא פשוט מתעלמים ממנו.
החלונות האלה עמוסים בדר"כ בגרפיקה כבדה, מה שמכביד על רוחב הפס שלנו ומאט את קצב עליית האתר אליו
רצינו לגלוש. לפעמים, בכניסה לאתר, לא קופץ חלון חדש אחד, אלא שני חלונות, שלושה חלונות, או אפילו יותר!
הדבר היחיד שהגולש לאתר יחליט, כתוצאה מהפרסומות הללו, היא לא לחזור לאתר הזה לעולם.
יש מספיק אתרים עם תכנים דומים.
תופעה מרגיזה עוד יותר היא חלונות הפופ-אפ שקופצים בעת היציאה מהאתר. בסוף הגלישה, כאשר סוגרים את הדפדפן, נפתח לפתע חלון פרסומת. שיא השיאים הוא כאשר בעת סגירת החלון הזה, נפתח עוד חלון, ועוד חלון וכן הלאה. במקרים קיצוניים כמות החלונות גדולה כ"כ עד שאין ברירה אלא לכבות את המחשב.
החלונות הנפתחים בכניסה לאתר מרגיזים אך מובנים, החלונות הקופצים בעת היציאה מהאתר מרגיזים יותר
אך גם בלתי מוסריים בעליל. דמיינו את עצמכם נכנסים למרכז קניות גדול. בכניסה מחכים ילדים המחלקים
עלוני פרסומת לחנויות ומוצרים שניתן לרכוש בפנים. לאחר לא מעט מאמצים אתם מצליחים, סוף סוף, לעבור
על פניהם ולהכנס פנימה (את העלונים, אגב, קימטתם וזרקתם בפח הקרוב). מרגיז – אבל מתקבל על הדעת.
מתי התופעה הופכת לבלתי נסבלת? כאשר ביציאה מתנפלים עליכם הילדים שנית, רצים אחריכם עד הרכב,
צועקים וזורקים עליכם את עלוני הפרסומת.
ישנם מספר סוגים נוספים. חלונות פופ-אפ שעוברים בעצמם לרקע מבלי להסתיר את האתר אליו גלשנו – זה אמנם
לא פוגע בחווית הגלישה, אבל עדיין מעמיס על רוחב הפס. ישנם חלונות המתמזערים בעצמם, ונפתחים מדי
מספר דקות – מרגיז באותה מידה. סוג נוסף ומרגיז ביותר הוא פרסומות פלאש הנפתחות בתוך אתרים אליהם
גלשנו – הן מסתירות את תוכן האתר, לא ניתן להתעלם מהן, הן בדר"כ מלוות ברעשים מציקים וקשה עד בלתי
אפשרי למצוא את כפתור ה-X כדי לסגור אותן.
חשוב לציין כי תופעת חלונות הפופ-אפ אינה עבריינות פיראטית. אתרים המכילים חלונות פופ-אפ עושים זאת מבחירה.
אף אחד לא כופה זאת עליהם. בעלי האתרים הללו פוגעים בהנאת הגולשים ובפופולריות האתר שלהם עצמם שכן רוב הגולשים ימנעו בכל מחיר מהתמודדות עם חלונות כאלה.
מילה לבעלי האתרים – רשת האינטרנט אמורה להיות מקור למידע והנאה, ולא מקור לתסכול ועצבים. חלונות פופ-אפ גורמים תסכול ועצבים – אל תשתמשו בהם! אם האתר שלכם מאוכסן בחינם אצל ספק הדורש הימצאות חלונות פופ-אפ, העבירו את האתר למקום אחר. אם ברצונכם לפרסם מוצרים שלכם, אל תעשו זאת באמצעות חלונות פופ-אפ. ישנם מספיק מקומות לגיטימיים (ואפקטיביים הרבה יותר) לפרסום באינטרנט מבלי להמאיס את הרשת על הגולשים.